باور کنید با دو جشنواره خوراکی و کاه و کلش می توان برای رشت، برند جهانی ساخت 

به جای یاس هلندی در ورودی رشت بادرنگ بکاریم


۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۳:۲۳ | کد خبر: ۴۲۱۴۴ چاپ

می‌توان در فصل بهار جشنواره‌ای جهت ارائه انواع دسر و نوشیدنی با گل بادرنگ و جشنواره دوم در اوایل پاییز در دو بخش خانگی و قنادان و کافه‌داران برگزار کرد همچنین در فصل زمستان با توجه به توضیحات در متن، جشنواره مجسمه‌های کاه و کلش پیشنهاد می‌شود...

به جای یاس هلندی در ورودی رشت بادرنگ بکاریم
اختصاصی کلانشهر: رضا حقی*-در خبرها آمده بود به زودی در ورودی شهر رشت از سمت جاده تهران تعداد 28هزار گونه یاس هلندی کاشته می‌شود.(بیشتر بخوانید)

یاس هلندی درختچه‌ای همیشه سبز است که خزان ندارد و در اکثر جای دنیا مرسوم است که برای ایجاد فضای سبز در سطح شهر و خانه‌ها کاشته می‌شود.

ولی مسئله این است که چه تفکر خاصی در انتخاب یاس هلندی برای کاشت در ورودی شهر رشت وجود دارد. می‌توان با انتخاب و کاشت نهالی خاص در سطح شهر اقدام به به بِرندسازی شهر نمود.

در این راستا به جای یاس هلندی گزینه‌های دیگری می‌تواند جایگزین شود. در این یادداشت قصد معرفی کاشت نهال بادرنگ را دارم.

 

۱- بادرنگ که با نام‌های دیگری مثل بالَنگ، بالنج، بادرنج، بارهنگ یا به فارسی باستان پادرنگ و نام علمی: Citrus medica هم شناخته می‌شود از گونه درختچه‌های بدون خزان مثل یاس هلندی و همیشه سبز است. ولی برخلاف یاس هلندی مزایای دیگری دارد.

۲- بادرنگ در آغاز بهار شکوفه می‌دهد و مثل انواع نهال مرکبات بوی معطری دارد.

 با کاشت بادرنگ  عنصر بو به شهر اضافه می‌شود.

 اضافه کردن عنصر بو خصوصاً در ورودی شهر یک جذابیت گردشگری است که احساس خوشایندی را به هنگام ورود به شهر به همراه دارد.

۳-بادرنگ را کم و بیش مردم شمال  و به ندرت مردم دیگر شهرها در سطح شهر دیده‌اند.

 ولی اکثر مردم میوه بادرنگ یا یکی از زیرگونه‌های آن که به نام «دستِ بودا» مشهور است را روی درخت  ندیده‌اند.

دیدن میوه بادرنگ برای هر بیننده‌ای جذابیت خاصی به همراه دارد دیدن میوه‌ای به اندازه خربزه که از درخت آویزان است.

۴- با کاشت درخت بادرنگ یک گام عملی در معرفی «رشت شهر خلاق خوراک» برداشته‌ایم.

از شکوفه بادرنگ می‌شود مربا، عرق گیاهی، نباتی و قند طعم‌دار تهیه و به انواع چای سیاه و سبز اضافه کرد.

 

 دمنوش گل بادرنگ و همچنین ترکیب آن با انواع گیاهان دیگر مثل گل گاوزبان، بابونه، به لیمو و...طعم‌های متفاوت با خواص متفاوتی را ایجاد می‌کند.

با میوه بادرنگ می‌توان انواع شیرینی، دسر، پودینگ، کمپوت،مربا و ترشی تهیه نمود.

۵- در راستای افزایش نشاط اجتماعی و حفظ و تبلیغ «رشت شهر خلاق خوراک» می‌توان اقدام به برگزاری دو جشنواره در طول سال در همان مکان نمود.

جشنواره اول در بهار؛ شامل مسابقه برای شهروندان جهت ارائه انواع دسر و نوشیدنی با گل بادرنگ و جشنواره دوم در اوایل پاییز در دو بخش خانگی و قنادان و کافه داران که شامل دسر، شیرینی، کمپوت و خوراک با استفاده از میوه بادرنگ در سطح شهر برگزار نمود.

همین یک اقدام رشت را به برند کشوری تبدیل می‌کند و جشنواره در سال دوم می‌تواند به منطقه‌ای شمال کشور و بعد در سطح کشور برگزار شود.

۶- در فصل زمستان که هوا خیلی سرد است درختان بادرنگ جوان احتیاج به پوشش دارند. پوشش با کاه و کلش جزو کارهای است که از دیر باز در منطقه ما مرسوم است.

۶- به منظور  مشارکت شهروندان به عنوان افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد شور و نشاط، جشنواره مجسمه‌های کاه و کلش پیشنهاد می‌شود.

جشنواره در دو بخش مردمی و هنرمندان برگزار می‌گردد. با بستن کاه و کلش به درختان یک نمایشگاه در ورودی شهر رشت داریم، شامل ۱۰۰۰ مجسمه کاه و کلش به ابعاد مختلف که هم درختان از سرما حفظ می‌شوند و هم اینکه کشاورزان متوجه می‌شوند کاه و کلش را نسوزانند تا بوی آن در فصل برداشت و دود ناشی از سوزاندن آنها به ریه شهروندان رشتی و دیگر نقاط نرود.

برگزاری جشنواره مجسمه‌های کاه و کلوش با کمترین هزینه ممکن، نیز می‌تواند به یک برند جهانی تبدیل شود.

 

۷- از مزایای دیگر کاشت بادرنگ این است که هزینه خرید نهال بادرنگ یک سوم تا یک دوم خرید نهال یاس هلندی است و از این بابت در بودجه شهرداری صرفه‌جویی می‌شود.

۸- میوه بادرنگ تنوع زیادی دارد چه به لحاظ اندازه و چه به لحاظ شکل،  ولی درختانش همه شبیه یکدیگر هستند.

 

در این یادداشت دلایل بالا را با هدف برندسازی رشت برای کاشت بادرنگ ذکر کردم.
از مسئولین شهری خصوصاً سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت انتظار دارم دلایل و پیوست‌های فرهنگی در نظر گرفته برای کاشت یاس هلندی، را اعلام کنند.

 ============

*کارگردان تاتر
رضا حقی در زمینه باغبانی هم دارای سابقه چندین ساله است و تاکنون چند بار به عنوان باغبان نمونه در سطح شهرستان و استان انتخاب شده است. حقی سال 1397 ‌هم به عنوان پژوهشگر برتر باغبانی در رشت برگزیده شد.


پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت‌هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده‌ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در کلانشهر منتشر می شود. (بیشتر بخوانید)

این امیدواری وجود دارد که مدیران مربوطه در شهرداری و شورای شهر رشت بویژه افرادی که عهده دار عناوین مرتبط با شهر خلاق غذا در رشت هستند، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر به این موارد توجه کرده و در صورت امکان برای اجرایی شدن پیشنهاداتی با هدف رضایت جمعی و زیست بهتر شهری اقدام عملی کنند.

خوانندگان کلانشهر هم می‌توانند در صورت تمایل نظرات خود را پیرامون مطالب منتشر شده یا پیشنهادهای تازه خود جهت برندسازی رشت را بیان کنند.به این امید که بتوان گام‌هایی جهت بهبود وضعیت رشت برداشت.

نظرات شما:

غیاثی 21 اسفند 1402 ساعت 05:12

بهتره این کار به متخصصین و مشاوره با اونها سپرده بشه، نه اینکه هر کس با هر تخصصی و بنا به اینکه 4 تا درخت کاشته در این مورد اظهارنظر کنه ... اصولا درختکاری در شهرها اصولی داره که یکی از اونها رعایت این نکته هست که گیاهانی انتخاب بشن که کمترین آفات و بیماری‌ها رو داشته باشن و بدون مشکل به رشدشون ادامه بدن. مثل درخت چنار، که خصوصیت خوب دیگری که داره جذب سربه. میوه‌ها در سطح شهر و خصوصا خیابونها با آلاینده‌های مختلفی سر و کار دارن که سلامتی محصولشون رو با خطر مواجه می‌کنه. بنابراین توصیه میشه در سطح شهر از درختان مثمر استفاده نشه. کاش شهرداری هم مشورت بگیره و استفاده کنه از متخصصین تا بعدا ای کاش ای کاش نگیم!

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code